Artikel: Neem de overgang serieus! van 2 oud-gynaecologen
9 maart 2024PO: SLO-doelen digitale geletterdheid
19 maart 2024De Inspectie onderzocht voor de allereerste keer de vaardigheden van leerlingen in groep 8: 2000 leerlingen in totaal, op 97 deelnemende scholen. Het onderzoek geldt als ‘nulmeting’. Het geeft een eerste beeld van hoe scholen er nu voor staan.
De leerlingen maakten een toets met 80 vragen, onder andere op het gebied van zoeken op internet, kennis over software en apps voor bepaalde taken, het herkennen van nepnieuws en het oplossen van problemen met informatietechnologie. De inspectie interviewde ook leraren en schoolleiders.
Voor rekenen en taal bestaan wettelijke doelen voor basisschoolleerlingen, maar voor digitale geletterdheid zijn die nog in ontwikkeling. De inspectie kan daarom nog niet beoordelen of leerlingen een bepaalde lat halen.
𝐑𝐞𝐟𝐥𝐞𝐜𝐭𝐢𝐞𝐰𝐢𝐣𝐳𝐞𝐫 𝐃𝐢𝐠𝐢𝐭𝐚𝐥𝐞 𝐆𝐞𝐥𝐞𝐭𝐭𝐞𝐫𝐝𝐡𝐞𝐢𝐝
De Inspectie en SLO publiceerden eveneens een Reflectiewijzer, een hulpmiddel voor schoolteams om in gesprek te gaan over (de kwaliteit van) het onderwijs in digitale geletterdheid.
𝐃𝐢𝐠𝐢𝐭𝐚𝐥𝐞 𝐠𝐞𝐥𝐞𝐭𝐭𝐞𝐫𝐝𝐡𝐞𝐢𝐝 𝐨𝐩 𝐨𝐧𝐳𝐞 𝐬𝐜𝐡𝐨𝐨𝐥
* Wat weten we uit onderzoek?
* Aandacht voor digitale geletterdheid
* Innoveren moet een actief en bewust proces zijn
𝐃𝐨𝐞𝐥𝐞𝐧 𝐞𝐧 𝐝𝐨𝐨𝐫𝐠𝐚𝐚𝐧𝐝𝐞 𝐥𝐢𝐣𝐧𝐞𝐧
* Creeer kansen voor onderwijs in samenhang
* Digitale geletterdheid koppelen aan andere leergebieden
* Openbaar Onderwijs Gronignen – doorlopende leerlijn
𝐎𝐧𝐭𝐰𝐢𝐤𝐤𝐞𝐥𝐢𝐧𝐠 𝐞𝐧 𝐝𝐢𝐟𝐟𝐞𝐫𝐞𝐧𝐭𝐢𝐚𝐭𝐢𝐞
* Differentatie in de klas: wat werkt echt?
* Hoe mediawijs ben je zelf?
* Hoe praat je met leerlingen over het leven online?
𝐙𝐢𝐜𝐡𝐭 𝐨𝐩 𝐝𝐢𝐠𝐢𝐭𝐚𝐥𝐞 𝐠𝐞𝐥𝐞𝐭𝐭𝐞𝐫𝐝𝐡𝐞𝐢𝐝
* Handreikingen, Instrumenten en checklist om formatief te evalueren . 👉 klik op onderstaande link