Bedrijfsmaatschappelijk werk

Bedrijfsmaatschappelijk-Werk

Bedrijfsmaatschappelijk werk (informatie van Zorg van de Zaak) 

Via de bedrijfsarts en www.zorgvandezaak.nl  

Wie met plezier werkt, benut zijn talenten en draagt maximaal bij aan de organisatie. Een (dreigend) verzuimende of minder functionerende medewerker verdient zorg op maat. De begeleiding met behulp van BMW kortdurende interventie voorziet daarin. Op een resultaat gerichte manier zet bedrijfsmaatschappelijk werk een aantal evidence- based interventies in gericht op meer effectiviteit van de medewerker. 

Wat doet een Bedrijfsmaatschappelijk werker? 

De bedrijfsmaatschappelijk werker start met een intake waarbij het kernprobleem in kaart wordt gebracht. In overleg met de medewerker en leidinggevende volgt een kortdurend traject om zo te komen tot hantering en oplossing van het probleem in de eigen werksituatie. De insteek van de bedrijfsmaatschappelijk werker is praktisch, doel- en oplossingsgericht. Zorg van de Zaak werkt volgens een gestructureerde vaste aanpak, een 5-gesprekkenmodel. Een aanpak die gebruikt maakt van vragenlijsten en huiswerkopdrachten. 

 

Wat levert het u op? 

  • Als medewerker krijg je weer overzicht en controle op de situatie waarin je je bevindt en de rol die je daarin speelt. Dit resulteert in wendbaarheid/mentale veerkracht, gerichte oplossingen wat het functioneren ten goede komt. 
  •  
  •  
  • Aandachtsgebieden 
  • Werk/privé balans: 
  • We willen zoveel; carrière maken, onze partner aandacht geven, onze kinderen opvoeden, mantelzorgtaken vervullen en er een boeiend sociaal leven op nahouden. Hoe vinden we de balans en hoe behouden we deze? 
  •  
  • (Dreigend) verzuim: 
  • Uitval door ziekte, stress of andere oorzaken komt in iedere organisatie voor. Als organisatie kun je hier afwachtend mee omgaan of tijdig handelen. 
  •  
  • Leefstijl coaching: 
  • Een ongezonde levensstijl kan leiden tot gezondheidsklachten, ziekteverzuim en verminderde arbeidsproductiviteit. Ondanks toegenomen kennis over de (negatieve) effecten hiervan komt een groot deel van de medewerkers niet zelf in beweging of lukt het niet om blijvend te veranderen. 
  •  
  • Opvang bij exit: 
  • Beëindiging van de arbeidsovereenkomst brengt emoties met zicht mee. Afscheid nemen verloopt via verschillende emotionele stadia. Begeleiding hierbij draagt bij een de verwerking. 
  •  
  • Opvang na calamiteit: 
  • Een medewerker kan privé of op het werk een calamiteit meemaken die als schokkend is ervaren. Door een medewerker te begeleiden functioneert de medewerker sneller normaal. 
  •  
  • Opvang en acceptatie: 
  • Een medewerker is ziek en kan niet terugkeren naar zijn eigen werk of zelfs helemaal niet meer werken.  
  •  
  • Tijdsinvestering 
  • Als meer dan 4 vervolggesprekken nodig zijn, zal door de bedrijfsmaatschappelijk werker akkoord voor een verlenging worden aangevraagd. De verlenging bestaat uit  max. 3 vervolggesprekken.